عدد mom در غربالگری چیست

mom در غربالگری به چه معناست

همانطور که قبلا در مطالب مرتبط به غربالگری عنوان شد اعداد غربالگری به تنهایی قابل فهم و تفسیر دقیق نیستند. برای همین برای تفسیر غربالگری های اول و دوم بارداری باید با مفهوم عدد MoM  کاملا آشنا باشید.

به این دلیل که در غربالگری ها ما به دنبال بررسی احتمال وجود بیماری در جنین یک خانم باردار می باشیم به همین دلیل میزان فاکتورهای بیوشیمایی یافت شده در خون یک خانم را با همین میزان در جمعیت همه مادران باردار بررسی می کنیم. و این میزان را به صورت عدد MoM بیان می کنیم. برای ساده شدن موضوع فرض کنید مقدار نرمال بتا هاش سی جی در جمعیت همه زنان باردار در زمان غربالگری اول بارداری برابر است با عدد فرضی 10. چون این عدد میانگین همه مادران مورد بررسی است توقع داریم اگر در مادری میزان خطر وجود سندروم داون دقیقا برابر با جمعیت عادی مادران باردار باشد در او نیز میزان بتا هاش سی جی در خون برابر باشد با عدد 10.

حالا بریم سراغ موضوع اصلی!

اینستاگرام مرکز

mom در بارداری

با توجه به دو عدد بالا میخواهیم میزان MoM را تعریف کنیم

اگر میزان یک فاکتور بررسی شونده در یک مادر باردار را بر همین میزان در جمعیت همه مادران باردار تقسیم کنیم عدد MoM به دست می آید.

مثلا در مثال بالا که میانگین عدد میزان بتا هاش سی جی در جمعیت عادی برابر با ده بود و در مادر مورد بررسی (A) هم این میزان برابر با 10 بود پس میزان مام بر اساس تقسیم زیر برابر با 1 می باشد.

mom در غربالگری

اما اگر در مادر دیگری (B) میزان بررسی شونده برابر با عدد 5 باشد میزان MoM در او طبق محاسبه زیر برابر با نیم می باشد

عدد mom در غربالگری

اما اگر در مادر دیگری (C) میزان بررسی شونده برابر با عدد 20 باشد میزان MoM در او طبق محاسبه زیر برابر با 2 می باشد

mom در غربالگری های بارداری

مقدار mom در غربالگری

پس بسیار واضح است پاسخ این سوال که MoM  در غربالگری باید چند باشد. که بهترین میزان MoM عدد یک می باشد. به عبارتی اگر در یک مادر میزان MoM  برای یک فاکتور بررسی شونده برابر با 1 باشد به این معناست که این میزان در این مادران دقیقا برابر با میانگین جمعیتی می باشد.

حالا بر اساس اینکه این عدد در مورد کدام فاکتور مورد بررسی باشد در پاره ای از موارد بالاتر بودن آن از 1 باعث افزایش ریسک می باشد در پاره ای از موارد پایین تر بودن آن از عدد 1 نیز می تواند ریسک به همراه داشته باشد.

mom نرمال در غربالگری اول و غربالگری دوم

اگر به جدول زیر دقت کنید کاملا به راحتی متوجه می شوید با توجه به توضیحات بالا در چه موقع افزایش mom به بالاتر از عدد 1 می رود و به معنای افزایش خطر ایجاد کدام یک از بیماری هاست و در کدام موارد کاهش این عدد کمتر از 1 باعث افزایش خطر برخی بیماری های دیگر می شود که در هر دو غربالگری به صورت مجزا نشان داده شده است.

 

 

تفسیر رایگان جواب آزمایش غربالگری بارداری

اگر می خواهید هستید جواب آزمایش غربالگری های مرحله اول یا مرحله دوم ، سلفری یا آمنیوسنتز شما به صورت رایگان توسط متخصص ژنتیک پزشکی تفسیر شود با کلیک بر روی لوگوی زیر،  پس از فالو کردن پیج مرکز، در زیر یکی از پست های مرتبط درخواست خود را کامنت کنید تا در کوتاهترین زمان تفسیر رایگان برای شما انجام شود:

لوگوی اینستاگرام مرکز ژنتیک پزشکی دکتر زعیمی

 

جدول رابطه سن مادر با سندروم داون

هزینه آمنیوسنتز در سال 1403

نوشتهٔ پیشین
آزمایش غربالگری اول باید ناشتا باشیم ؟
نوشتهٔ بعدی
کاندوم مخصوص زگیل تناسلی

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید