علائم فیبروز کیستیک در کودکان

فیبروز کیستیک یا سیستیک فایبروزیس (Cystic Fibrosis) یکی از ناهنجاری های ژنتیکی می باشد که بیشترین آسیب آن به سیستم تنفسی و گوارشی می باشد. این بیماری بیشتر در دوران کودکی خود را نشان می دهد و از این راه می توان کیفیت زندگی بیمار را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. هرچه شناسایی این بیماری در سن کمتری انجام شود مدیریت بهتری می تواند برای بیمار رخ دهد که این باعث کاهش سختی های بیماری برای بیماران می شود. در این پست به صورت چکیده ای نشانه بیماری فیبروز کیستیک را در کودکان بررسی می کنیم.

سرفه های پشت سرهم و طولانی مدت

از نشانه های فراگیر در کودکان دچار فیبروز کیستیک سرفه های پی در پی در مدت زمان طولانی می باشد. این سرفه ها می تواند با تولید خلط چسبناک و غلیظی در کودکان همراه باشد. چسبندگی و غلظت این خلط می تواند به صورتی باشد که دفع آن برای کودک دشوار باشد. همین خلط بسیار چسبناک می تواند مرتب باعث گرفته شدن مجاری تنفسی در کودک و ایجاد عفونت های پی در پی بشود.

عفونت های پی در پی و طولانی مدت

به علت تجمع خلط چسبناک در راه های هوایی ریه در این بیماران و فراهم شدن یک مسیر مسدود، گرم و مرطوب رشد باکتری های در مجاری تنفسی بیماران فیبروزکیستیک به راحتی انجام می شود و این رشد باعث عفونت پشت سرهم در این مسیرها می شود. که این عفونت های دائم در طول زمان بافت ریه این کودکان را نیز دچار آسیب می کند.

مشکلات گوارشی

گرفتگی روده، یبوست طولانی مدت، سوتغذیه به علت عدم جذب صحیح مواد غذایی در روده از سایر نشانه هایی است که در کودکان دچار فیبروز کیستیک مشاهده می شود. برون ده این مشکلات در این بیماران ضعف، کاهش وزن و تاخیر رشدی می باشد.

عرق شور

از دیگر نشانه هایی که در کودکان دچار بیماری فیبروزکیستیک می توان مشاهده کرد شوری عرق است. در برخی از موارد مادر یا پدر متوجه شوری بیش از حد عرق کودک خود می شوند. این شوری یه علت ناهنجاری کارکردی غدد عرقی این کودکان می باشد. روی هم رفته در این بیماری تمام ناهنجاری ها از همین عدم تعادل نمکی رخ می دهد زیرا در این بیماران کانال های کلرایدی موجود در بدن دچار اختلال هستند و همین باعث ایجاد خلط چسبناک در همه بدن می شود.

مشکلات رشدی و سو تغذیه

رشد فیزیکی در کودکان دچار فیبروزکیستیک به دلیل مشکلات گوارشی کاملا به وفور مشاهده می شود. که در مورد 3 به آن پرداخته شد.

اگر کودک شما هر کدام از نشان های بالا را دارد حتما برای یک مشاوره دقیق به پزشک سر بزنید، زیرا شناسایی زودهنگام این بیماری می تواند به جلوگیری از دشواری های شدیدتر در بیمار کمک کند. روش های گوناگونی مثل آزمایش های ژنتیکی و آزمایش عرق می تواند شناسایی این بیماری را برای شما فراهم کند. درمان های مرتبط با کودکان دچار فیبروزکیستیک مثل داروها، فیزیوتراپی ها و نگهداری های تغذیه ای می تواند بسیار به بهبود کیفیت زندگی کودک کمک کند.

علائم بیماری فیبروز کیستیک, علائم فیبروز کیستیک, علائم فیبروز کیستیک در نوزادان
نوشتهٔ پیشین
فیبروز کیستیک (CF)
نوشتهٔ بعدی
نمونه برداری پرزهای کوریونی یا CVS

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید