آزمایش غربالگری دوم

غربالگری دوم یا غربالگری سه ماهه دوم

چانچه در مطلب مرتبط گفته شد غربالگری های قبل از زایمان در دو مرحله انجام می شود که به مرحله اول آن غربالگری ترکیبی نیز گفته می شود اما مرحله دوم این آزمون ها (که گاهی به اشتباه به آن غربالگری ثانویه نیز گفته می شود) نیز وجود دارد. مرحله دوم بر اساس پروتکل های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از ابتدای هفته 14ام تا پایان روز ششم هفته 16ام قابل انجام است اما بهترین زمان آن از روز دوم هفته 15ام تا پایان روز ششم هفته 16ام می باشد. در این مرحله بررسی ها تنها بر اساس چهار فاکتور بیوشیمیایی انجام می شود سونوی ان تی معنادار نمی باشد از این رو به این گونه آزمایش غربالگری چهارگانه (Quad) نیز گفته می شود.

در جدول زیر رفتار تمام فاکتورهای بیوشیمیایی که در مرحله اول و دوم غربالگری در مادران باردار مورد بررسی قرار می گیرد همچنین رفتار آنها در بیماری های متفاوت به صورت خلاصه نوشته شده است:


بهترین زمان انجام سونوگرافی غربالگری دوم

در مورد انجام سونوگرافی به عنوان یک تست غربالگری، تنها سونوی nt به عنوان یک بررسی سونوگرافیک همراه با غربالگری شناخته می شود که این آزمایش یک دوره زمانی طلائی برای بررسی دارد که این دوره طلائی بین هفته 11 تا پایان هفته 13 ام می باشد که بهترین زمان آن هفته 12 بارداری می باشد. پس بررسی سونوی nt قبل از هفته یازدهم و پس از هفته 13 هم اعتبار تشخیصی ندارد.

در غربالگری اول چه چیزهایی مشخص میشود

با توجه به توضیحات داده شده در بالا و فاکتورهای بیوشیمیایی و بررسی های سونوگرافیک بررسی شونده در غربالگری اول شانس احتمال اختلالات کروموزمی مثل تریزومی 21 و 18 و 13 مشخص می شود.

در غربالگری دوم چه چیزهایی مشخص میشود

با توجه به اینکه در غربالگری دوم یا همان غربالگری سه ماهه دوم میزان AFP یا آلفافیتوپروتئین نیز در خون بررسی می شود می توان شانس احتمال اختلالاتی مثل سندرم داون یا همان تریزومی 21 و همچنین ناهنجاری های لوله عصبی یا NTD و همچنین خطر سندرم SLOS قابل بررسی می باشد.

غربالگری اول مهمه یا دوم

داده های غربالگری اول به واسطه اینکه همراه با سونوی ان تی می باشد از نظر پیش بینی کنندگی خطر وجود سندرم داون در جنین دقیق تر و قابل اعتماد تر نسبت به غربالگری مرحله دوم می باشند اما اگر مادر بارداری به هر دلیل امکان انجام غربالگری مرحله اول برای او فراهم نبود می تواند از غربالگری مرحله دوم یا چهارگانه استفاده کند و تفسیر نتایج آن کاملا از نظر میزان ریسک مشابه با غربالگری مرحله اوم می باشد. گاها نتایج بررسی های انجام شده در غربالگری اول و دوم باهم محاسبه شده و یک خطر ترکیبی نهایی به دست می آید که به آن غربالگری یکپارچه یا سکونشیال گفته می شود که در ادامه این پست به صورت کامل توضیح داده شده است.

 

 

نوشتهٔ پیشین
حساسیت و ویژگی در غربالگری بارداری
نوشتهٔ بعدی
فیبروز کیستیک (CF)

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید