فیلم انجام پی جی دی (PGD) – نحوه انجام – کاربرد

تشخیص ژنتیکی پیش از لانه گزینی یا PGD

تشخیص ژنتیکی پیش از لانه گزینی (Preimplantation genetic diagnosis) یا PGD برای زوج هایی انجام می شود که احتمال زیادی وجود دارد یک ناهنجاری ژنتیکی شناخته شده را به فرزندانشان انتقال دهند. این روش جایگزین تایید شده بجای تشخیص پیش از تولد(Prenatal diagnosis) یا  PND می باشد. در تشخیص پیش از تولید یا همان PND در زوجینی که احتمال انتقال بیماری ژنتیکی شناخته شده به فرزنداشان وجود دارد در هنگام بارداری با نمونه گیری مستقیم از جنین از طریق روش هایی مثل CVS و آمنیوسنتز به بررسی سلامت جنین از نظر همان جهش یا ناهنجاری مورد نظر پرداخته می شود و اگر جنین سالم بود ادامه بارداری به صورت طبیعی اتفاق می افتد و در غیر اینصورت سقط درمانی انجام می شود. اما در  PGD  تست ژنتیکی یک یا چند سلول از تخمک های به دست آمده در in vitro و/یا رویان ها پیش از لانه گزینی انجام می شود و در نهایت فقط رویان هایی که در مورد وضعیت ژنتیکی تحت مطالعه غیرمبتلا باشند برای انتقال به رحم بیمار انتخاب می شوند. PGD این مزیت را دارد که تشخیص پیش از تولد تهاجمی (شامل نمونه گیری مستقیم از جنین داخل رحم) و سقط درمانی در آن وجود ندارد. پس به زبان خودمانی اینکه در پی جی دی چند جنین در ازمایشگاه از طریق ترکیب چند تخمک خانم و اسپرم های مرد ایجاد می شوند. جنین ها به مرحله 8 سلولی می رسند. یک سلول از جنین جدا می شود. از نظر بیماری ژنتیکی مورد نظر مورد بررسی قرار میگیرد. اگر سلول سالم بود پس جنین هم سالم در نظر گرفته می شود و در مرحله بعد جنین های سالم به داخل رحم انتقال پیدا می کنند و جنین های بیمار اوت می شوند. پس دیگر احتیاجی به نمونه گیری های حین بارداری وجود ندارد ما جنین هایی که از نظر بیماری مورد نظر سالم بوده اند را درون رحم کشت داده ایم. پس PGD به انجام لقاح آزمایشگاهی (IVF) نیاز دارد.

به این دلیل که در روش پی جی دی امکان بررسی کروموزومی دقیق جنین وجود دارد یکی از کاربردهای این روش می تواند تعیین جنسیت جنین هایی که به رحم منتقل می شوند نیز باشد، به اینصورت که جنین هایی به رحم منتقل می شوند که جنسیت مورد نظر را دارا باشند.

فیلم انجام پی جی دی (جدا کردن سلول برای شناسایی از جنین 8 سلولی)

پی جی دی تعیین جنسیت یا استفاده از روش پی جی دی برای کاشت جنین های پسر

تعیین جنسیت جنین یکی از اولین کاربردهای روش پی جی دی می باشد. اما دلیل این تعیین جنسیت به دو دسته تقسیم می شود. گاها مادر حامل بیماری های ژنتیکی وابسته به کروزوم X می باشد و احتمال انتقال این بیماری به فرزندان پسر به میزان 50 درصد می باشد. برای همین برای جلوگیری از این شرایط پی جی دی به این دلیل انجام می شود که تنها جنین های دختر کاشت بشوند و از انتقال این بیماری به فرزندان جلوگیری شود.  اولین گزارش در رابطه با کودکان متولد شده پس از ایجاد روش PGD، توسط هندی ساید و همکاران در سال 1990 بود که با استفاده از روش PCR برای شناسایی توالی های تکراری کروموزوم Y برای تعیین جنسیت در خانواده های با بیماری های وابسته به X بود که در این ازمایش تنها جنین های دختر کاشت شدند. اما یکی از دلایل تعیین جنسیت نیز می تواند تمایل خانواده ها برای داشتن دختر یا پسر می باشد. 

نوشتهٔ پیشین
بیماری اس ام ای SMA- علت – تشخیص – درمان – پیشگیری
نوشتهٔ بعدی
افزایش سن مادر و سندرم داون

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید