مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج

مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج

به زبان ساده اگر بخواهیم مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج را تعریف کنیم خلاصه آن می شود جلوگیری از تولد فرزند بیمار. در برخی شرایط از جمله ازدواج های خویشاوندی بسیار مهم است که پیش از اقدام به ازدواج مشاوره ژنتیک انجام شود.

این مشاوره ها می تواند دو کاربرد اساسی داشته باشد در اغلب موارد دو فردی که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند به این دلیل برای مشاوره ژنتیک اقدام می کنند که می خواهند بر اساس ریسکی که برای بیماری های فرزندان آنها در اینده وجود دارد تصمیم به ازدواج بگیرند یا خیر. در مواردی هم به این دلیل مشاوره ژنتیک انتخاب دو فرد می باشد که به صورت اگاهانه نسبت به میزان ریسک موجود در فررندان آینده خود آگاهی کامل داشته باشد و بر اساس آن تصمیمات تولید مثلی بگیرند. پس به صورت کلی مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج یک اقدام موثر در جهت تشخیص سوابق و خطرات بیماریهای ژنتیکی و پیشگیری از تولد کودکان مبتلا است که یک بخش جدایی ناپذیر از برنامه های سلامت کودک و مادر در دنیا به شمار می رود. کاهش تعداد معلولیت های مادرزادی می تواند سبب کاهش بار اقتصادی تحمیل شده به مراقبت کنندگان سلامت و خانواده های ایشان شود ؛ این خود می تواند سبب افزایش کیفیت و استحکام نظام خانواده شود. از این رو برای کاهش هرچه بیشتر بیماری های ژنتیکی پیشنهاد می شود در موارد زیر حتما برای مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج و یا پیش از بارداری مراجعه کنید.

مشاوره های ژنتیک پیش از ازدواج به چه گروه هایی بیشترین کمک را می کند؟

  • پیش از ازدواج های خویشاوندی

 

  • ازدواج های در سنین بالا (بیش از 35 سال در مادر و بیش از 45 سال در پدر)

 

  • سابقه بارداری ناموفق بیش از دو بار در هر یک از طرفین

 

  • وجود ناهنجاری کرموزومی و زنتیکی در هر یک از طرفین

 

  • طرفین ناقل اختلالات ارثی مغلوب مانند تالاسمی

 

  • پیشینه خویشاوندی ناهنجاری های کرموزومی و ژنتیکی

 

  • وجود ناهنجاری های مادرزادی در خانواده هر یک از طرفین

 

روزانه ۸۰ کودک با ناتوانی های مادر زادی در ایران به دنیا می آیند. این میزان معادل ۳۰،۰۰۰ معلول در سال می باشد. در واقع بيش از 10000 اختلال ارثي و ژنتيكی وجود دارد. برخي گروه هاي بومي بخصوص با بروز بالاتر نوعي از اختلال ژنتيك خاص مواجه هستند. از جمله بیماریها شایع در  ایران می توان به: تالاسمی, کم خونی داسی شکل، دیستروفی دوشن و آتروفی نخاعی ماهیچه ای(SMA) اشاره کرد.

 

نوشتهٔ پیشین
رتینوبلاستوما (Retinoblastoma)
نوشتهٔ بعدی
نقص آدنوزین دآمیناز (Adenosine deaminase deficiency)

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید