حساسیت و ویژگی در غربالگری بارداری

پرسش بسیاری از بازدیدکنندگان وبسایت مرکز ژنتیک پزشکی دکتر زعیمی در مورد حساسیت و ویژگی در غربالگری های بیوشیمیایی و سونوگرافیک است.

 تعریف حساسیت در غربالگری

حساسیت به معنای این هست که یک تست تا چه حد نسبت به شناسایی بیماران مرتبط با خود حساس می باشد. به این صورت که یک تست چند درصد از بیماران را می تواند شناسایی کند. هرچه تعداد بیماران واقعی که توسط یک تست چه تست تشخیصی و چه تست غربالگری شناسایی می شوند بالاتر باشد، این تست حساسیت بیشتری دارد. و اگر یک تست نتواند بیماران را بخوبی بشناسد برای مثال در غربالگری اگر تست ما بگوید جنین سالم است و زمانی که به دنیا آمد جنین مبتلا به سندرم داون باشد حساسیت تست پایین است. یا به زبان دیگر اگر در یک تست جواب منفی کاذب داشته باشیم حساسیت تست پایین است.

تعریف ویژگی در غربالگری

ویژگی به معنای این است که یک تست تا چه حد ویژه یک بیماری عمل می کند. بذارید ساده ترش کنم یعنی اینکه یک تست فقط بیماران را میشناسد، ویژگی رو اگر برعکس بررسی کنی مفهوم تر خواهد بود. یعنی اگر یک تست جواب مثبتی بدهد اما جواب مثبت آن اشتباه باشد، برای مثال در غربالگری تست ما بگوید جنین مبتلا به سندرم داون است و زمانی که جنین به دنیا آمد مبتلا نباشد، در این حالت ویژگی تست پایین است. یعنی هرچه جواب مثبت کاذب بالاتر باشد ویژگی تست پایین تر است.

بررسی دقیق حساسیت و ویژگی غربالگری در یک مقاله علمی

برای بررسی حساسیت و ویژگی یا اختصاصیت هر کدام از فاکتورهای دخیل در غربالگری بررسی های زیادی در دنیا انجام شده است که برای نمونه ما نتایج یکی از این مطالعات را خلاصه وار در پایین ذکر کرده ایم:

حساسیت بررسی های سندرم داون تنها بر اساس PAPP-A برابر با 62.50%، بتا HCG به تنهایی برابر با 58.93%، و برای بررسی NT به تنهایی برابر با 17.85% می باشد. ویژگی برای بررسی سندرم داون تنها بر اساس بررسی PAPP-A  برابر با 51.06٪،  برای بررسی بتا HCG به تنهایی برابر با 52.46٪، و برای بررسی NT به تنهایی برابر با 97.18٪ می باشد.  اما برای افزایش دانش علاقه مندان چند لینک در مورد حساسیت و ویژگی نشانگر های مورد بررسی در غربالگری در زیر ارائه شده است:

مقاله 1

مقاله 2

نوشتهٔ پیشین
غربالگری ژنتیکی زوجین چیست
نوشتهٔ بعدی
آزمایش غربالگری دوم

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید